Markedsanalyse
- Utarbeide markedsanalyser basert på kunnskap om hvordan mennesker, og grupper av mennesker, tenker og handler
- Gjennomføre kvalitative analyser
- Gjennomføre kvantitative analyser
- Innhente og analysere data
Eksempler på relevante fag: Samfunnsgeografi, sosiologi, statsvitenskap, sosialantropologi, medievitenskap
Forbrukeratferd
- Forutse hvordan forbruker vil respondere på et produkt/tjeneste.
- Bidra med kunnskap om menneskelige handlingsmønstre, og hvordan mennesker tolker og forstår informasjon
Eksempler på relevante fag: Sosiologi, psykologi, sosialantropologi, pedagogikk, filosofi
Reklame/PR/kampanjearbeid
- På bakgrunn av kunnskap om forbruker, komme med innspill på hva som treffer målgruppen
- Forutse hvordan mennesker og grupper av mennesker med stor sannsynlighet kommer til å reagere på ulike budskap som organisasjonen sender
- Avklare hvilke historier som ønskes formidlet og hva som er den beste måten å formidle disse på
- Planlegge og gjennomføre PR-tiltak
Eksempler på relevante fag: Medievitenskap, sosialantropologi, historie, retorikk og språklig kommunikasjon