Omdømmebygging

  • Gjennom kunnskap om symbolbruk, atferd og kommunikasjon, fortelle hvilket inntrykk din bedrift gir
  • Avgjøre hvilke historier bedriften bør fortelle for å skape en tydelig identite
  • Kartlegge hvordan bedriften oppfattes av målgruppen(e)
  • Definere bedriftens særtrekk
  • Finne ut hvordan forbruker opplever produktene/tjenestene bedriften tilbyr
  • Kartlegge bedriftens historie og hvordan bedriften har blitt oppfattet over tid 
  • Avklare hva som skiller din bedrift fra konkurrenten

 

Eksempler på relevante fag: Litteraturvitenskap, historie, sosiologi, sosialantropologi

 

Ledelseskommunikasjon

  • Gi råd om hvordan ledelsen bør kommunisere til ansatte i ulike ledd av organisasjonenGi råd om hvordan ledelsen bør formidle avgjørelser i krevende prosesser
  • Forutsi hvordan mennesker og grupper av mennesker kommer til å reagere på tiltak som organisasjonen planlegger å iverksette
  • Gi råd om gode kommunikasjonsformer i bedrifter med flerkulturelt miljø
  • Utvikle bedriftens fokus på etikk og verdibasert ledelse


Eksempler på relevante fag: Pedagogikk, psykologi, sosialantropologi, retorikk og språklig kommunikasjon, filosofi

 

Intern og ekstern merkevarebygging

  • Definere hva som kjennetegner virksomheten
  • Formulere bedriftens verdier og visjoner og forankre disse i alle ledd av organisasjonen
  • Finne de gode historiene om virksomheten, og den beste måten å kommunisere disse til ansatte, kunder og samarbeidspartnere

 

Eksempler på relevante fag: Litteraturvitenskap, historie, retorikk og språklig kommunikasjon, religionshistorie, filosofi- og idéstudier


«Employer branding»

  • Avklare hva som gjør virksomhet til en attraktiv arbeidsplass
  • Utføre målgruppeanalyser
  • Definere hva som skiller din virksomhet fra konkurrentene

 

Eksempler på relevante fag: Sosiologi, psykologi, sosialantropologi

 

CSR

  • Utvikle og/eller kvalitetssikre etiske retningslinjer
  • Gjennomføre risikokartlegginger
  • Følge opp de ulike leddene i leverandørkjeden
  • Kontakt med leverandører og samarbeidspartnere i utlandet 
  • Utvikle organisasjonens fokus på etikk og verdibasert ledelse

 

Eksempler på relevante fag: Filosofi, idéhistorie, sosialantropologi

 

Forretningsutvikling

  • Vurdere markedsmuligheter og markeder
  • Analysere kunder og konkurrenter
  • Etablere nye virksomheter og forretningsenheter
  • Skrive forretningsplaner og utforme forretningsmodeller

 

Eksempler på relevante fag: Samfunnsgeografi, sosialantropologi, sosiologi, språk- og områdekunnskap

 

Internasjonalisering

  • Bidra med kunnskap om EU og internasjonal politikk
  • Bidra med kjennskap til nasjonale og internasjonale lover og retningslinjer, avtaler og reguleringer
  • Bidra med språkkunnskaper på forhandlingsnivå
  • Kurse og veilede kollegaer og samarbeidspartnere i kulturelle koder, slik at virksomheten lykkes internasjonalt
  • Vurdere markeds- og kundepotensial med bakgrunn i områdekunnskap
  • Oversette skriftlige dokumenter og presentasjoner

 

Eksempler på relevante fag: Statsvitenskap, språk- og områdestudier, europastudier, internasjonale studier, samfunnsgeografi, sosialantropologi